۱۳۸۸ مرداد ۲۶, دوشنبه






روشهای نگهداری و پخت الکترودها
پوشش موجود بر روی الکترودهای (SMAW) به شدت جاذب رطوبت می باشند. میزان رطوبت جذب شده به شرایط محیطی (دما و رطوبت) و زمان نگهداری الکترود پس از خروج از بسته بندی بستگی دارد. این رطوبت می تواند آثار مخربی بر کیفیت جوشکاری داشته باشد. یکی از نتایج وجود رطوبت در الکترود ایجاد حفره در منطقه جوش می گردد. شکل زیر وجود حفره در منطقه جوش را نشان می دهد.








در زمان تولید، این الکترودها در دمای بالا پخته شده و دور از رطوبت نگهداری می شوند. قبل از مصرف این الکترودها باید به صورت باز نشده در بسته خود نگهداری شوند و این بسته ها نیز در شرایط کنترل شده نگهداری شوند. پس از باز شدن بسته ها نیز الکترودها باید به سرعت مصرف شوند و باقی مانده آنها در محفظه ای با رطوبت کنترل شده و دمایی در حدود 10 درجه بالاتر از دمای محیط نگهداری شوند. زمانی که دمای محیط از 15 درجه سانتیگراد پایین تر می آید دمای الکترودها باید در حدود 2 درجه بالاتر از دمای محیط باشد تا رطوبت بر روی الکترودها متراکم نگردد.
الکترودهایی که رطوبت جذب کرده­اند قبل از مصرف باید به صورتهای زیر پخته شوند:
- 15±315 درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت
یا
- 15±260 درجه سانتیگراد به مدت دو ساعت
خشک کردن مجدد الکترودها اگر به درستی انجام گردد قابلیت الکترود را به حالت اصلی آن بر می گرداند. انجام صحیح پخت به نوع و شرایط الکترود بستگی دارد.
الکترودها نباید بیش از 5 لایه بر روی یکدیگر در آون نگهداری شوند زیرا به پوشش آنها خسارت وارد می­شود. هر الکترود می تواند تا 4 بار پخت شود. در صورت بیشتر شدن دفعات پخت مجدد پوشش بر روی الکترودها شکننده شده و از روی الکترود جدا می­شوند. همچنین تعداد بیشتر پخت باعث اکسید الکترود و ذرات فلزی درون پوشش می گردد که به شدت بر استحکام نهایی و خواص ضربه تاثیر منفی دارند.
در جدول زیر شرایط پخت مجدد الکترودهای کم هیدروژن نشان داده شده است.
شرایط الکترود قبل از پخت
دمای پیش گرم
دمای نهایی پخت
E7018,E7028
E8018, E9018, E10018, E11018
الکترود قرار گرفته در معرض هوا کمتر از یک هفته. عدم تماس مستقیم با آب.
لازم نیست
400-340
430-370
الکترود در تماس با میزان رطوبت بالا. الکترود در تماس مستقیم با آب.
220-180
400-340
430-370
دمای پیش گرم به این منظور طراحی شده است که الکترود با رطوبت بالا مستقیما در معرض دمای بالا قرار نگیرد زیرا احتمال ترک وجود خواهد داشت.
عدم نگهداری مناسب الکترود می تواند باعث ایجاد عیب “fingernailing” گردد که در این حالت تنها یک سمت الکترود رطوبت جذب کرده و در حین جوشکاری مشکل ایجاد می کند.


شرایط پخت الکترودهای غیر کم هیدروژن
الکترود
گروه الکترود
دمای پخت
زمان
E6010: Fleetweld 5P, 5P+E6011: Fleetweld , 35LS, 180E7010-A1:SA-85(1)E7010-G:SA-HYP+(1)E8010-G:SA-70+(1), SA-80(1)E9010-G: SA-90(1(
انجماد سریع- رطوبت بالا در این گروه الکترودی باعث ایجاد قوس با صدای بالا و پاشش بالا می شود.
پخت مجدد برای این گروه پیشنهاد نمی شود.
-
-
E7024:Jetweld 1, 3E6027: Jetweld 2
پر کننده سریع- رطوبت بالا باعث ایجاد صدای زیاد، پاشش زیاد، سرباره سخت و آندرکات می گردد.
پیش گرمی در دمای 110-90 به مدت 30 دقیقه قبل از پخت جهت جلوگیری از ترک پیشنهاد می گردد.
260-200
45-30
E6012: Fleetweld 7E6013: Fleetweld 37E7014: Fleetweld 47E6022: Fleetweld 22
پرکننده و منجمد شونه سریع- رطوبت بالا باعث ایجاد صدای زیاد، پاشش زیاد، سرباره سخت و آندرکات می گردد.
پیش گرمی در دمای 110-90 به مدت 30 دقیقه قبل از پخت جهت جلوگیری از ترک پیشنهاد می گردد.
180-150
30-20
(1) 1تا 2 ساعت پیش گرم احتمال ترک را کاهش می دهد.
استفاده از زمان بیشتر و دمای بالاتر پخت به الکترود صدمه می زند.
حمل و نقل و نگهداری مناسب الکترودها جهت اطمینان از صحت فرایند جوشکاری ضروری می باشد. پوشش الکترودها جهت بدست آوردن خواص مناسب پس از جوشکاری طراحی و بر روی الکترود اعمال شده­اند. الکترودهای با پوشش بازی حتما باید در شرایط دور از رطوبت نگهداری شوند و قبل از مصرف نیز پیش گرم شوند.
پوشش الکترودها عموما جاذب رطوبت و هیدروژن می باشند. مقدار رطوبت جذب شده به شرایط محیطی (دما و رطوبت) بستگی دارد. همچنین این میزان به زمان در معرض هوای مرطوب قرار داشتن الکترود نیز بستگی دارد.
سیستم نگهداری و انبارداری الکترود باید به صورتی باشد که اولین الکترود ورودی به انبار اولین الکترود خروجی باشد.
شرایط کلی نگهداری الکترودها
نگهداری الکترودهایی که درون بسته بندی می باشند نیز نیاز به شرایط دمایی و رطوبتی کنترل شده دارند:
· دمای 18-25 درجه سانتیگراد، رطوبت حداکثر %60
· دمای 25-35 درجه سانتیگراد، رطوبت حداکثر %50

الکترودهایی که در انتهای نام آنها بر اساس استاندارد AWS حرف R وجود داشته باشد، دارای مقاومت خوب در برابر رطوبت هستند و اگر ملاحظات اولیه در نگهداری آنها رعایت شود، در برابر رطوبت آسیب پذیر نخواهند بود.

آسیبهای رایج بر اثر رطوبت جذب شده توسط الکترود:
1- ایجاد حفره در منطقه جوش که توسط رادیوگرافی و تست مخرب قابل شناسایی می باشد. اگر استحکام فلز پایه یا جوش بیشتر از 80000psi (550MPa) باشد احتمال ترک بالا می رود.
2- اگر میزان رطوبت در الکترودهای کم هیدروژن زیاد باشد حفرات سطحی که با چشم قابل دیدن هستند بوجود خواهند آمد. همچنین رطوبت بالا ممکن است سیالیت سرباره را افزایش داده و سطح جوش را ناهموار نماید. در این حالت جدا کردن سرباره سخت شده و احتمال ترک بالاتر است.
3- اگر میزان رطوبت بسیار زیاد باشد احتمال ترک بسیار بالا خواهد بود و همچنین حفرات زیادی در منطقه جوش بوجود آمده و سطح جوش ظاهر بدی پیدا خواهد کرد.
الکترودهای رتیلی:
الکترودهای رتیلی باید در دمای محیط و در شرایط بدون رطوبت نگهداری شوند. در این الکترودها پوشش مقداری رطوبت دارد یعنی اینکه اگر این الکترودها بیش از اندازه خشک شوند بر کیفیت جوش اثر منفی خواهند داشت. دمای مناسب برای خشک کردن مجدد این الکترودها 80 درجه سانتیگراد برای مدت 1 ساعت است.
الکترودهای سلولزی
این الکترودها به مقداری رطوبت در پوشش خود نیاز دارند تا کیفیت جوش مناسب ایجاد گردد. اگر این الکترودها بیش از اندازه خشک شوند و یا حرارت داده شوند محتویات ارگانیک آنها می سوزد که این موضوع باعث کاهش ولتاژ قوس می گردد.
الکترودهای غیر آهنی و فولاد زنگ نزن
این گونه از الکترودها نیاز دارند که کاملا خشک شوند به خصوص برای جوشکاری هایی که رادیوگرافی می شوند. قبل از استفاده نیز این الکترودها باید پخت شوند.
الکترودهای کم هیدروژن
الکترودهای کم هیدروژن دارای پوشش بازی هستند که به شدت به رطوبت حساس هستند. این الکترودها همیشه باید در خشک ترین شرایط ممکن نگهداری گردند. علاوه بر رطوبت شرایط دمایی نگهداری این الکترودها هم باید کنترل شوند( که در قسمتهای گذشته در مورد آنها صحبت شده است.). توصیه می شود الکترودها قبل از مصرف دوباره در یک زمان مناسب و در یک حرارت مناسب خشک شوند.
عدم خشک کردن مناسب الکترودها باعث ایجاد مشکلاتی نظیر اسپاتر در حین جوشکاری و همچنین ایجاد حفره در منطقه جوش می گردد. الکترودهایی که در شرایط خاص و مناسب (مانند HILcans) بسته بندی شده اند نیازی به خشک کردن ندارند مگر اینکه پس از باز شدن بسته بیش از 8 ساعت در معرض هوای آزاد قرار گیرند.
جدول زیر شرایط خشک کردن دوباره الکترودها را برای چند الکترود نشان داده شده است.







سیم جوشهای مغزی
سیم جوش های مغزی غیر و یا کم آلیاژ حساسیت کمتری به جذب رطوبت دارند زیرا یک پوسته فلزی مواد داخلی را محافظت می کنند. با این وجود این امکان وجود دارد که رطوبت محیط خاصیت کم هیدروژنی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. جهت نگهداری این سیم جوشها باید شرایط مشابه الکترودها اعمال گردد. سیم جوشهای مغزی فولاد زنگ نزن به جذب رطوبت حساس هستند. بنابراین این گونه سیم جوشها عموما تحت خلا بسته بندی می شوند.
فلاکس زیرپودری
پودر مورد استفاده در روش جوشکاری زیر پودری (SAW) مخلوطی آگلومره شده از پودرهای معدنی و فلزی که توسط چسب سیلیکاتی به یکدیگر متصل شده اند. فلاکس فیوز شده از مواد معدنی ذوب شده و به صورت شیشه ای منجمد شده که خرد شده است تهیه می شود. این فلاکس تمایل زیادی به جذب رطوبت دارد. بنابراین فلاکس ها در محفظه هایی دور از رطوبت نگهداری می شوند و باید پس از مصرف قسمتی از آنها باقیمانده تحت شرایط کنترل شده نگهداری گردد.
فلاکس هایی که احتمال می رود رطوبت جذب کرده اند می توانند پخت مجدد شوند. در این حالت بنا به نوع فلاکس دمای 375 تا 480 به مدت 2 ساعت پیشنهاد می گردد. در زمان پخت، فلاکس باید بر روی یک سینی با ضخامت 50 میلیمتر پخش گردد تا رطوبت به راحتی خارج گردد. همچنین کوره مورد مصرف باید مجهز به سیستم تهویه باشد تا رطوبت خروجی از فلاکس را خارج نماید.








پیشنهاد می شود که فلاکس در یک دمای ثابت و دور از رطوبت نگهداری گردد. یک بسته فلاکس را می توان تا 3 سال نگهداری کرد. فلاکس موجود در بسته هایی که آسیب دیده اند باید به سرعت مصرف شوند و یا بسته بندی مجدد انجام گیرد. برای اطمینان از جوشکاری بدون ترک فلاکسهای بر پایه فلورید باید قبل از مصرف خشک شوند. استفاده از فلاکسهایی که به دقت بسته بندی و نگهداری شده اند می توانند بدون خشک کردن مجدد استفاده شوند.



فلاکسهایی که پس از باز شدن بسته بندی به سرعت استفاده نمی شوند و یا پس از مصرف قسمتی از آن باقی می مانند باید یا بسته بندی مجدد شوند و یا در یک محیط گرم با دمایی در حدود 150 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. حداکثر زمان نگهداری 30 روز می باشد.









تصویر محفظه پخت الکترود و فلاکس جوشکاری زیر پودری.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر